کارگاه مدیریت خشم برگزار گردید
کارگاه دانش افزایی و مهارت آموزی با عنوان "مدیریت خشم 1" روز شنبه مورخ 7 اسفند ماه سال 1400 بصورت وبینار برگزار گردید.
بنیاد نخبگان استان ایلام؛ کارگاه دانش افزایی و مهارت آموزی با عنوان "مدیریت خشم 1" را در راستای ایجاد سازوکارهای حمایتی در زمینههای آموزشی، پژوهشی و مهارتی، در میان آیندهسازان روز شنبه مورخ 7 اسفند ماه سال 1400 بصورت وبینار برگزار نمود.
دکتر محمدیان عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی ایلام کارگاه را با بحث مدیریت خشم آغاز کردند. ایشان بیان داشت خشم عبارت است از احساسی است که به صورت جسمانی و هیجانی ابراز میشود و یک واکنش طبیعی ارگانیسم نسبت به شرایطی است که فرد دچار ناکامی میشود. حالت خشم میتواند از یک احساس خفیف ناخوشایند شروع شده و تا یک احساس شدید عصبانیت ادامه داشته باشد. که باید در نظر داشته باشیم احساس خشم با پرخاشگری متفاوت است پرخاشگری یک رفتار است که هدف آن صدمه زدن به یک فرد دیگر یا اموال افراد است. پرخاشگری می تواند به شکل سوء استفاده کلامی، تهدید کردن یا اعمال آسیب زننده باشد. ولی خشم یک احساس است که الزاما منجر به پرخاشگری نمی شود. بنابراین یک فرد ممکن است خشمگین شود، بدون این که الزاما رفتار پرخاشگرانه داشته باشد. همچنین خشم با خصومت هم متفاوت است، خصومت به مجموعه ای از نگرش ها و قضاوت های برانگیزاننده رفتارهای پرخاشگرانه اطلاق می شود. بنابراین خشم یک هیجان و پرخاشگری یک رفتار است در حالی که خصومت نگرشی است که شامل دوست نداشتن دیگران و ارزیابی منفی از افراد است.
در ادامه دکتر محمدیان برای شرکت کنندگان به معرفی انواع خشونت در جامعه پرداختند از جمله خشونت شغلی، نژادی، خانگی، جنگ، مجازی، اجتماعی، اقتصادی، جسمانی، جنسیتی، عاطفی و ... که ضمن معرفی هر مورد مثال هایی ملموس برای مخاطبیت ارائه دادند تا ضمن آشنایی با این موضوع سعی کنند با رعایت رفتار کلامی میزان خشم و خشونت را در خود کنترل کنند.
در بخش بعدی کارگاه مدرس برنامه به باورهای غلط درخصوص خشم پرداختند. ایشان بیان داشت اغلب مردم این گونه می اندیشند که خشم ارثی و غیر قابل تغییر است و به طور خودکار خشم منجر به پرخاشگری می شود. همچنین افراد برای بدست آوردن چیزی که می خواهند باید پرخاشگر باشند. که با ذکر دلایلی به رد این باورها پرداختند. از جمله باور غلط دیگری که در این زمینه وجود دارد این است که تخلیه خشم به هر شکل ممکن، همیشه خوب است و خشم باعث می شود دیگران رفتارشان را تغییر دهند. یا خشم من، تقصیر توست و خشم باعث می شود تا به حق خودمان برسیم.
در بخش بعدی کارگاه، حوزه هایی معرفی شدند که خشم می تواند در آنها تاثیر گذار باشد از جمله؛ رابطه با مراجع قدرت، رابطه با زیردستان و همکاران در محیط کار، رابطه با فرزندان، رابطه با همسر یا نامزد، رابطه با والدین و خانواده، رابطه با دوستان، فعالیت های آرام بخش و لذت بخش، مصرف مواد یا الکل یا سیگار، تاثیر خشم در خلاقیت و بهره وری، تصادفات، خطاها و اشتباه. دکتر محمدیان بیان داست رفتار پرخاشگرانه مانند یک لاستیک پنچر است تا عوضش نکنید راه به جایی نخواهید برد.
در بخش پایانی مدرس کارگاه به بیان علت های بروز خشم پرداختند از جمله، قطع شدن یک کار مورد علاقه، مورد ظلم واقع شدن، مسخره یا تحقیر شدن، قرار گرفتن در معرض پرخاشگری از جانب دیگران، مورد بی اعتنایی یا بی توجهی قرار گرفتن، گول خوردن، آسیب دیدن از طرف دیگران، رسانه، فرهنگ، عوامل محیطی، عوامل جسمانی، نگرش و تفکر فرد.
در پایان کارگاه زمانی جهت طرح سوال و بحث آزاد در اختیار شرکت کنندگان قرار داده شد که ایشان سوالات خود را درخصوص موضوع کارگاه و مشکلاتی که در کنترل خشم یا پرخاشگری از جانب خود یا دیگران داشتند مطرح کردند و دکتر محمدیان ضمن پاسخگویی به سوالات راهکارهای عملی جهت مدیریت و کنترل خشم و پرخاشگری برای مخاطبین معرفی نمودند.